Historik

Main menu:

1964 – Företaget startades av Jan Malmquist. Verksamheten utgick från en liten lägenhet på Hagavägen i Köping där hustrun Birgitta tog emot larm via telefon och förmedlade dem vidare via kommunikationsradio. Janne drev sedan tidigare också en elektrikerfirma, men den kom så småningom att avvecklas efter att bärgningsföretaget fått luft under vingarna.

1966 – Företaget utvidgas genom att köpa bärgningsverksamheten från Bröderna Falks bil & motor. Samma år flyttade även verksamheten ut till Kungs-barkarö mellan Kungsör & Köping, där vi finns än idag.

1971 – Företaget går med i Bärgningskåren, dessutom sker etablering i Västerås. Bärgningskåren höll vid den här tiden på att etablera sig i Västerås och hade därför en egen bil stationerad där, men man sökte efter en lämplig entreprenör som kunde ta över och driva stationen. När Sunes bilbärgning i Västerås samtidigt blev till salu så föll bitarna på plats, Sunes köptes upp och detta kom att bli Bärgningskårens Västerås-station. Företaget ombildas också till aktiebolag detta år.

1974 – Västerås-stationen säljs till två av de anställda, Ingemar ”Blomman” Blomgren och Tobbe Hammarström (senare kom ”Blomman” att ta över stationen helt).

1979 – Janne och en nära vän tar helikoptercertifikat och införskaffar gemensamt en helikopter. Denna användes flitigt i marknadsföringssyfte och deltog vid en rad olika evanemang runt om i Sverige, bland annat på Svenska rallyt 1984. Metoden måste ha varit effektiv, för än idag är det många som kommer ihåg och ställer frågor om helikoptern, trots att det snart gått två decenier sedan den (sista*) såldes! Som kuriosa kan också nämnas att det var denna helikopter det talades om i Filip & Fredriks bok ”Tårtgeneralen”, där piloten alltså var Janne.
(*Det handlade egentligen om två olika helikoptrar vid två olika tidsperioder, varav den sista såldes 1994.)

1990-1994 – Detta är en turbulent period för både företaget och familjen. Birgitta insjuknar och går bort i cancer (-91). Kort därefter kommer den kraftiga lågkonjunkturen som gör att antalet uppdrag sjunker kraftigt (92-93). Sedan kommer nästa dråpslag när Janne hastigt och oväntat går bort efter en höftledsoperation som gick snett (-94). Räddningen för företaget blev att Mariana och Robert under den här perioden hade börjat arbeta i företaget (-90 resp. -91), därmed blev en generationsväxling möjlig – om än svår. Under den här perioden lades också Bärgningskåren ner (-92) och istället bildades Assistancekåren.

1997 – Efter några kärva år så har företaget återhämtat sig och framtiden ser ljus ut, nyinvesteringar kan åter påbörjas.

2004 – Andreas börjar arbete heltid efter genomförd värnplikt samt några års högskolestudier. Han hade dock tidigare även arbetat extra i företaget sedan 1995.

2007-Nutid – Företaget satsar hårt på att ligga i framkant när det gäller utrustning och bärgningsteknik. Vi kan nu erbjuda avancerade bärgningtjänster som t.ex. bärgning med lyftkuddar samt maskin-/terrängbärgning med terränggående tungbärgare. Alla fordon har utrustats med ett modernt IT-system, Assist, där alla steg från larm till faktura sköts. Detta leder till effektivare och säkrare hantering av varje uppdrag.

Ett axplock av uppdrag från förr..

1967 – Första olyckan efter högertrafikomläggningen

Ingen större händelse i sig, men ändå nämnvärt eftersom vi har det dokumenterat! Detta är alltså, så vitt vi vet, den första olyckan som inträffade i Västra mälardalen efter högertrafikomläggningen. En ”bagge” som hamnat i diket utanför Valskog den 3:e september 1967 kl 09:30. Vad som orsakade olyckan är okänt men kanske var det ovanan att köra på ”fel” sida av vägen som ställde till det.

1972 – Husflytt i Kungsör

När E3 (nuvarande E20) skulle byggas utanför Kungsör så var det ett hus som stod i vägen för bygget. Vägverket ville från början köpa loss huset för att riva det, men eftersom ägaren vägrade gå med på det löstes problemet helt enkelt genom att flytta hela huset! Man började med att bygga en ny grund, sedan drogs huset över från den gamla grunden till den nya med hjälp av en av våra tungbärgare.

1972 – Tågolyckan i Munktorp

Den 4:e augusti 1972 kolliderar ett persontåg med ett godståg vid Svinskogen mellan Munktorp och Kolbäck. Kollisionen blir kraftig, två lokförare omkommer och många passagerare skadas. Vi deltar i räddnings & bärgningsarbetet som pågår i flera dagar efter olyckan.

1988 – Explosionsolyckan på E18 utanför Köping

Denna olycka inträffade en decembernatt 1988 på E18 några kilometer från Köping mot Västerås. Det snöade och var mycket halt vid olyckstillfället. Av en händelse befann sig Janne tillsammans med en polisman på platsen för att bärga ett annat fordon när denna olycka inträffade, de blev därför vittnen till det som sedan hände. Det började med att en tankbil (trailerekipage), lastad med natriumklorat, p.g.a. halkan vek ihop sig och blev stående tvärs över E18, därefter kom en annan lastbil som inte kunde stanna och kollisionen var ett faktum. Enligt haverirapporten slets vid kollisionen ett hål upp i tankbilens tank, varefter natriumklorat rann ut på marken och blandade sig med diesel som också runnit ut. En intensiv brand uppstod och kort därefter kom en mycket kraftig explosion. Innan explosionen inträffade var Janne och polismannen först på väg fram mot olycksplatsen för att undsätta förarna, men när de såg den intensiva branden bestämde de sig för att vända och springa därifrån, ett beslut som med stor sannolikhet räddade deras liv. En av chaufförerna avled medan den andra hann sätta sig i säkerhet. Tunga delar från lastbilarna hittades senare flera hundra meter från platsen och smällen var så kraftig att den väckte folk som låg och sov flera mil bort.